W klasach 7 i 8 odbyła się debata na temat budowania relacji i umiejętności rozwiązywania konfliktów. Uczniowie dyskutowali o tym, że konflikty są naturalną częścią życia, jednak należy je rozwiązywać bez przemocy. Podkreślono, że „konflikt – tak, przemoc – nie”, a konstruktywne sposoby rozmowy i kompromisu są najlepszą drogą do porozumienia.
Ważnym wątkiem była rola pozytywnych wzorców rówieśniczych i liderów, którzy mogą wspierać kolegów i koleżanki w trudnych sytuacjach. Uczniowie zgodzili się, że edukacja i empatia skuteczniej zapobiegają przemocy niż surowe kary. Zwrócono także uwagę, że bodźce cyfrowe (hejt, wykluczenie w sieci) mogą ranić równie mocno jak przemoc fizyczna, dlatego ważne jest uczenie świadomego korzystania z internetu.
Podkreślono, że każdy uczeń ma prawo i obowiązek przerwać akt przemocy, a fundamentem bezpiecznej klasy są równość, akceptacja i szacunek.
Debata pokazała, że młodzież dostrzega wagę wspólnej odpowiedzialności za klimat w grupie i chce działać na rzecz relacji opartych na zaufaniu i wzajemnym wsparciu.
