Programy własne

2024/2025

1. „Emocje w Sketchnotingu” – Zajęcia Rewalidacyjne dla Ucznia ze Spektrum Autyzmu. Program „Emocje w Sketchnotingu” to innowacyjne podejście do wspierania uczniów ze spektrum autyzmu, w szczególności z zespołem Aspergera, w rozwijaniu kompetencji emocjonalnych. Sketchnoting, czyli technika tworzenia wizualnych notatek, łączy tekst z grafiką, co pomaga w lepszym rozumieniu i wyrażaniu emocji.
Cele programu:
–   Wsparcie emocjonalne: Uczniowie uczą się rozpoznawać, wyrażać i regulować emocje.
Rozwój umiejętności społecznych i komunikacyjnych: Dzięki wizualnemu przedstawianiu emocji, uczniowie rozwijają swoje kompetencje interpersonalne.
Metody pracy:
– Sketchnoting: Tworzenie map myśli i wizualnych notatek przedstawiających emocje.
– Praca indywidualna: Nauka dostosowana do potrzeb ucznia.
– Karty pracy: Uczniowie rozpoznają i uzupełniają emocje w scenkach społecznych.
– Dziennik emocji: Regularne zapisywanie i ilustrowanie emocji z codziennych sytuacji.
Plan realizacji:
Program podzielony jest na cztery etapy: wprowadzenie do sketchnotingu, rozpoznawanie emocji w codziennych sytuacjach, rozwijanie umiejętności regulowania emocji oraz podsumowanie i ewaluacja.
Przewidywane efekty:
– Zwiększenie świadomości emocjonalnej.
– Poprawa umiejętności wyrażania emocji w sposób werbalny i wizualny.
– Lepsze zrozumienie emocji własnych i innych osób.
Ewaluacja:
Postępy ucznia monitorowane są poprzez analizę prac w dzienniku emocji oraz wywiady dotyczące odczuć z zajęć.
Program ten oferuje nowatorskie, praktyczne narzędzie do wspierania rozwoju emocjonalnego u uczniów ze spektrum autyzmu, poprawiając ich funkcjonowanie zarówno w szkole, jak i w codziennym życiu.
Nauczyciel realizujący program – mgr Anna Chmielewska

2. „Potyczki językowe na zajęciach kreatywnych rozwijających kompetencje literacko-dziennikarskie” są odpowiedzią na potrzebę zwiększenia zaangażowania uczniów w naukę języka polskiego oraz wzmacniania ich umiejętności językowych w zakresie czytania, pisania, analizy gramatycznej, poprawności ortograficznej oraz twórczego pisania. Uczniowie będą rozwijać umiejętność pisania krótkich form literackich oraz poznawać gatunki informacyjne i publicystyczne. Zdobyte doświadczenie będą wykorzystywać tworząc swoją autorską gazetkę szkolną.
Nauczyciel realizujący program – mgr Natalia Krząszcz

3. „Radość z bycia sobą”adresatami programu własnego psychologa szkolnego są wszyscy uczniowie klas od 1 do 8.
Cele ogólne:
Program ma na celu wspieranie dobrostanu psychicznego uczniów poprzez rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem, promowanie zdrowych relacji, wzmacnianie poczucia własnej wartości oraz edukację na temat zdrowia psychicznego.
Tematyka warsztatów:
– Klasy 1-3 („Mój świat emocji”): Zajęcia dotyczące rozpoznawania emocji poprzez rysowanie, tworzenie emocjonalnych kart i teatr emocji.
– Klasy 4-6 („Komunikacja i współpraca”): Nauka asertywności, pracy w grupie oraz rozwiązywania konfliktów.
– Klasy 7-8 („Radzenie sobie z wyzwaniami”): Techniki radzenia sobie ze stresem, wyrażanie uczuć i tworzenie osobistych planów działania.
Metody pracy:
Program wykorzystuje gry edukacyjne, prace w grupach, techniki wizualizacji, zajęcia teatralne oraz ćwiczenia relaksacyjne.
Oczekiwane rezultaty:
Uczniowie zdobędą umiejętność rozpoznawania emocji, wyrażania swoich potrzeb, efektywnej współpracy oraz zarządzania trudnościami. Nauczą się również technik relaksacyjnych, co przyczyni się do poprawy ich dobrostanu psychicznego.
Nauczyciel realizujący program – mgr Paulina Jacko

4. W matematykę Gram i JA” – program własny z zakresu edukacji matematycznej realizowany na zajęciach w klasie 4
Cel główny:
rozwijanie postawy intelektualnej wyrażającej się w twórczym, logicznym i krytyczny myśleniu, samodzielnym pokonywaniu trudności i matematycznym analizowaniu zjawisk.
Cele szczegółowe:
rozbudzanie zainteresowań matematycznych,
– rozwijanie umiejętności logicznego myślenia,
– kształtowanie postaw twórczych,
– rozwijanie umiejętności wykonywania czterech podstawowych działań arytmetycznych,
– kształtowanie wyobraźni geometrycznej,
– doskonalenie umiejętności sprawnego posługiwania się przyrządami matematycznymi,
– kształtowanie takich cech jak: wytrwałość, systematyczność, dokładność, inicjatywa, samodzielność,
– wzmacnianie odporności emocjonalnej w sytuacjach trudnych,
– zdobywanie umiejętności współpracy z rówieśnikami,
– poznanie nowoczesnych metod pracy i zdobywania wiedzy poprzez stosowanie na lekcjach matematyki programów komputerowych wspomagających zapamiętywanie i rozwijanie wiedzy,
– przygotowanie uczniów do wykorzystania matematyki w życiu codziennym
Program zajęć będzie obejmował:
zapoznanie się z propozycjami gier dydaktycznych kształtujących logiczne myślenie,
– wspólne gry i zabawy z wykorzystaniem przyborów z życia codziennego,
– tworzenie autorskich gier dydaktycznych przeznaczonych dla uczniów klasy 4,
– opracowywanie kreatywnych zagadek, labiryntów, zadań dla młodszych kolegów,
– opracowywanie gier zespołowych doskonalących sprawne posługiwanie się prostymi obliczeniami matematycznymi,
– tworzenie kolorowanek matematycznych,
– dzielenie się wiedzą oraz wzajemna współpraca pomiędzy klasą siódmą, a pierwszą,
– poszukiwanie ciekawych zadań rozwijających logiczne myślenie,
– zawody ruchowe-wyścig rzędów z łamigłówkami,
– wspólne podchody z zagadkami matematycznymi.
Sposoby ewaluacji:
obserwacja uczniów podczas zajęć,
– aktywność uczniów podczas zajęć,
– udział w konkursach matematycznych o różnym zasięgu, m.in. „Kangur”, szkolnych i innych wg ofert,
– bieżąca promocja innowacji na stronie szkoły oraz fb,
– przeprowadzanie konkursów matematycznych,
– wyniki sprawdzianów wiedzy i umiejętności.
Oczekiwane rezultaty dla ucznia:
chętnie uczestniczy w zajęciach, rozwija własne zdolności oraz umiejętności twórczego myślenia
– pogłębia, utrwala i rozszerza wiadomości i umiejętności zdobyte na lekcjach,
– zaspokaja zainteresowania i kształtuje pozytywną motywację do nauki przedmiotów ścisłych
– konsekwentnie realizuje zadania o różnym charakterze, przejawia inicjatywę i samodzielność
– umacnia się w poczuciu własnej wartości i jest bardziej odporny psychicznie na
ewentualne porażki
– uczeń nieśmiały przełamuje strach przed aktywnym uczestnictwem w lekcjach.
Nauczyciel realizujący program – mgr Monika Gomela

2023/2024

“Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej” – Program własny rozpoczęty we wrześniu 2023 i kontynuowany w obecnym roku szkolnym.
Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej jest potrzebna, by pomóc nie tylko leczyć rany duszy, ale by również odzyskać dobry humor, nadzieję i nabywać odporność psychiczną.
Celem programu jest rozwijanie w dzieciach podstawowych umiejętności społecznych i emocjonalnych oraz przygotowanie do radzenia sobie z trudnościami. Korzystając z założeń psychologii pozytywnej, przyjęto, że optymizmu można się nauczyć, a postawa optymizmu może prowadzić do szczęśliwego i satysfakcjonującego życia.
Program składa się z 10 części tematycznych, które koncentrują się na kształtowaniu pozytywnych postaw i zachowań, poprzez rozwijanie odporności psychicznej oraz optymistycznego podejścia do życia.
Nauczyciel realizujący program – mgr Katarzyna Karska

Program własny z języka angielskiego w klasie 6 na bazie ogólnodostępnego programu nauczania dostosowany dla dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych”głównym założeniem programu jest wzbogacanie oferty programowej szkoły oraz skuteczne promowanie wiedzy z języka angielskiego i poprawianie kompetencji językowych wśród uczniów. Program skupia na pomocy dziecku, które unika interakcji międzyludzkich, co utrudnia aktywne ćwiczenie języka obcego. A poprzez stworzenie komfortowych warunków do nauki oraz budzenie zaciekawienia językiem angielskim będę dążyć do poprawienia pewności siebie podczas komunikacji językowej.
Cele ogólne:
– Budzenie zaciekawienia językiem angielskim.
– Stworzenie uczniom warunków do praktycznego wykorzystania języka.
– Poprawienie komunikacji językowej.
– Poprawienie pewności siebie podczas mówienia w języku angielskim.
– Poprawienie umiejętności interpersonalnych
Cele szczegółowe:
– Uczeń potrafi uzyskiwać i udzielać informacji dotyczących omawianych zagadnień.
– Uczeń rozumie polecenia, pytania, stwierdzenia kierowane do niego
w języku angielskim.
– Uczeń aktywnie i chętnie uczestniczy w zabawach językowych.
– Uczeń potrafi poprawnie wymawiać wyrazy.
– Uczeń potrafi tworzyć pełne zdania, przeczenia i pytania w języku angielskim.
– Uczeń potrafi napisać krótkie teksty w języku angielskim (np. historyjka, mail).
– Uczeń potrafi w paru zdaniach udzielić krótkiej wypowiedzi na dany temat.
– Uczeń próbuje wykorzystywać nowe formy i struktury gramatyczne.
Ewaluacja programu:
Ewaluacja programu będzie odbywać się na bieżąco przez obserwację zaangażowania uczniów na lekcjach, postępów edukacyjnych na zajęciach oraz pod koniec roku szkolnego poprzez porównanie ich wyników z testów z ocenami, które uzyskiwali na początku roku szkolnego.
Na podstawie obserwacji postępów dzieci na zajęciach dokonana zostanie ogólna ocena rozwoju uczniów w obszarze kompetencji językowych.
Analiza wyników ewaluacji stanie się podstawą do modyfikacji form i metod pracy
z dziećmi w przyszłych latach szkolnych.
Nauczyciel realizujący program – mgr Michał Dąbrowski

Przewiń do góry
ZADZWOŃ DO NAS