Egzamin ósmoklasisty w 2022 r.

W  2022 r. egzamin ósmoklasisty będzie przeprowadzony od 24 maja do 26 maja 2022r. (wtorek-czwartek) Poniżej przedstawiamy informację CKE na temat tegorocznego egzaminu ósmoklasisty.

EGZAMIN ÓSMOKLASISTY W 20022r. 

1. język polski – 24 maja 2022 r.
(wtorek) – godz. 9:00
2. matematyka – 25 maja 2022 r.
(środa) – godz. 9:00
3. język obcy nowożytny – 26 maja 2022 r.
(czwartek) – godz. 9:00
Czas trwania egzaminu
(arkusz standardowy):
język polski – 120 min.
matematyka – 100 min.
język obcy nowożytny – 90 min.

PODSTAWOWE INFORMACJE O EGZAMINIE ÓSMOKLASISTY
✓ Egzamin ósmoklasisty w 2022 r. jest przeprowadzany na podstawie wymagań egzaminacyjnych określonych
w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 16 grudnia 2020 r.3, zwanych dalej „wymaganiami
egzaminacyjnymi” oraz sprawdza, w jakim stopniu zdający spełnia te wymagania.
✓ egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany:
a. w terminie głównym: w maju,
b. w terminie dodatkowym: w czerwcu.
✓ Do egzaminu ósmoklasisty w terminie dodatkowym przystępuje uczeń, który:
a. z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do egzaminu ósmoklasisty z danego przedmiotu lub
przedmiotów w terminie głównym ALBO 
b. przerwał lub któremu przerwano i unieważniono egzamin ósmoklasisty z danego przedmiotu lub przedmiotów w 
terminie głównym (również z przyczyn losowych lub zdrowotnych).
1. Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany w formie pisemnej.
2. Egzamin ósmoklasisty obejmuje następujące przedmioty:
– język polski
– matematykę
– język obcy nowożytny.
3. Egzamin ósmoklasisty z każdego przedmiotu jest przeprowadzany innego dnia:
– Pierwszego dnia z języka polskiego, który trwa 120 minut.
– Drugiego dnia z matematyki, który trwa 100 minut.
– Trzeciego dnia z języka obcego nowożytnego, który trwa 90 minut.
4. Do czasu trwania egzaminu ósmoklasisty z każdego przedmiotu nie wlicza się czasu przeznaczonego na sprawdzenie
przez ucznia poprawności przeniesienia odpowiedzi na kartę odpowiedzi (5 minut).
5. Egzamin z języka obcego nowożytnego jest przeprowadzany z następujących języków: angielskiego, francuskiego,
hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego, ukraińskiego i włoskiego.
6. Do egzaminu ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego uczeń lub słuchacz przystępuje z tego języka obcego
nowożytnego, którego uczy się w szkole w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
7. Do egzaminu ósmoklasisty nie przystępują dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim oraz 
uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność
intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym albo niepełnosprawności sprzężone, gdy jedną z niepełnosprawności
jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
9. Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności
sprzężone może być zwolniony przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej z obowiązku przystąpienia do 
egzaminu ósmoklasisty, na wniosek rodziców pozytywnie zaopiniowany przez dyrektora szkoły.
10. Rodzice ucznia lub słuchacz składają dyrektorowi szkoły, nie później niż do 30 września 2021 r., pisemną deklarację:
a. wskazującą język obcy nowożytny, z którego uczeń lub słuchacz przystąpi do egzaminu ósmoklasisty.
11. Laureat i finalista olimpiady przedmiotowej wymienionej w wykazie olimpiad oraz laureat konkursu przedmiotowego
o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim, organizowanego z zakresu jednego z przedmiotów objętych egzaminem
ósmoklasisty, są zwolnieni z egzaminu ósmoklasisty z tego przedmiotu.
12. Zwolnienie następuje na podstawie zaświadczenia stwierdzającego uzyskanie przez ucznia szkoły podstawowej lub
ucznia szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej tytułu odpowiednio laureata
konkursu lub olimpiady albo finalisty olimpiady. Zaświadczenie przedkłada się przewodniczącemu zespołu
egzaminacyjnego.
13. Rodzice ucznia lub słuchacz mogą złożyć dyrektorowi szkoły, nie później niż do 24 lutego 2022 r., pisemną informację
o: a. zmianie języka obcego nowożytnego wskazanego w deklaracji na inny język obcy, którego uczeń lub słuchacz uczy się
w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
14. Dostosowanie formy przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty polega na przygotowaniu odrębnych arkuszy
egzaminacyjnych dostosowanych do:
a. rodzaju niepełnosprawności ucznia, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność LUB
b. potrzeb ucznia, któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia
zrozumienie czytanego tekstu (dotyczy egzaminu z języka polskiego i matematyki) –
na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej.
15. Arkusze w dostosowanej formie są przygotowywane dla uczniów:
a. z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera
b. słabowidzących
c. niewidomych
d. słabosłyszących i niesłyszących
e. z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
f. z afazją
g. z niepełnosprawnością ruchową spowodowaną mózgowym porażeniem dziecięcym, którym ograniczona znajomość
języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu (dotyczy egzaminu z języka polskiego i matematyki)
i. z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
16. Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty polega między innymi na:
a. zminimalizowaniu ograniczeń wynikających z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia
niedostosowaniem społecznym ucznia,
b. zapewnieniu uczniowi miejsca pracy odpowiedniego do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych,
c. wykorzystaniu odpowiedniego sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych,
d. odpowiednim przedłużeniu czasu przewidzianego na przeprowadzenie egzaminu ósmoklasisty z danego
przedmiotu/lub przedmiotów,
e. ustaleniu zasad oceniania rozwiązań zadań wykorzystywanych do przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty
uwzględniających potrzeby edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia,
f. zapewnieniu obecności i pomocy w czasie egzaminu ósmoklasisty nauczyciela wspomagającego ucznia w czytaniu i/lub
pisaniu lub specjalisty odpowiednio z zakresu danego rodzaju niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub
zagrożenia niedostosowaniem społecznym, jeżeli jest to niezbędne do uzyskania właściwego kontaktu z uczniem i/lub
pomocy w obsłudze sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych.
17. Dokumenty, na podstawie których przyznawane jest dostosowanie formy lub warunków przeprowadzania
egzaminu ósmoklasisty, to:
a. orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność
b. orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niedostosowanie społeczne lub zagrożenie
niedostosowaniem społecznym,
c. orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania,
d. zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza,
e. opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu
się, w tym z: dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią,
f. pozytywna opinia rady pedagogicznej w przypadku uczniów:
– objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne związane z 
wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową lub traumatyczną,
– cudzoziemców, którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu.
18. Zaświadczenie o stanie zdrowia przedkłada się dyrektorowi szkoły nie później niż do 15 października 2021 r.
20. Opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
o specyficznych trudnościach w uczeniu się przedkłada się dyrektorowi szkoły nie później niż do 15 października 2021 r.
21. Dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel informuje na piśmie rodziców ucznia albo pełnoletniego
ucznia o wskazanym przez radę pedagogiczną sposobie lub sposobach dostosowania warunków lub formy
przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty do jego potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, nie później niż
do 22 listopada 2021 r.
22. Rodzice ucznia lub słuchacz składają oświadczenie o korzystaniu albo niekorzystaniu ze wskazanych sposobów
dostosowania w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania informacji, tj. nie później niż do 26 listopada 2021 r.
➢ Na stronie internetowej CKE (www.cke.gov.pl, w zakładce poświęconej egzaminowi ósmoklasisty) dostępne są:
a. informatory o egzaminie ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019 oraz aneksy do 
tych informatorów obowiązujące w roku szkolnym 2021/2022
b. przykładowe arkusze egzaminacyjne
c. arkusze egzaminu próbnego
d. zestawy powtórzeniowe zadań egzaminacyjnych
e. arkusze wykorzystane do przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty w latach 2019–
2021.

Egzamin ósmoklasisty w 2022 r.
Przewiń do góry
ZADZWOŃ DO NAS